Na počítačovém kroužku Základy programování se věnujeme programování v jazyce Scratch.

Scratch 

  • Rozvíjí schopnost logického uvažování, rozvíjí kreativitu.
  • Rozvíjí programátorské myšlení, umožňuje žákům seznámit se se všemi základními prvky programování jako jsou cykly, podmínky, proměnné, operátory, události – např. reakce na stisk klávesy apod.
  • Postupy osvojené v jazyce Scratch poskytují základ pro přechod k dalším programovacím jazykům.
  • Výhodou je přívětivé prostředí - program se tvoří přetahováním a spojováním jednotlivých barevných dílků s příkazy, které do sebe zapadají podobně jako puzzle, případně se do sebe vnořují.
  • Nejsou potřeba závorky, středníky apod., ale žáci se mohou soutředit přímo na princip programování a na řešení problému – díky tomu je vhodný již pro mladší žáky.
  • Program je dostupný v cloudové verzi přes webový prohlížeč.

Ve školním roce 2017/2018 žáci 4. a 5. ročníku vytvářeli tři vlastní jednoduché hry.

Kočka a myš     Násobilka     Bludiště

 

Zpráva o činnosti kroužku ve školním roce 2017/2018


Bludiště

Žáci dostali za úkol vytvořit bludiště, v něm pak naprogramovat pohyb postavy tak, aby chodila cestičkami podle stisku kláves (nahoru, dolů, doleva, doprava). Nesmí procházet zdí – pokud se dotkne zdi, tak se buď vrátí o krok zpět, nebo na začátek hry.

Po zvládnutí pohybu postavy jsme ztížili obtížnost. Někteří žáci žáci přidali podle své fantazie další objekty, které má postava cestou sbírat. Pokud je sebrala, přičítaly se body. Vkládali také další nástrahy – různé příšerky, kterých se postava nesmí dotknout, jinak se odečetly body.

Z programování si žáci procvičili použití podmínek, cyklů, proměnných, operátorů. Věnovali se také zjednodušení zápisu programu např. pomocí proměnných. Přemýšleli o různých možnostech, vytvářeli další úrovně (levely) hry, vymýšleli, jak to udělat, aby se některé postavy a předměty ukázaly jen v určitých úrovních hry apod.

bludiste krouzekja

Bludiště od krouzekJa


bludiste krouzekjo 

Bludiště od krouzekJo


bludiste krouzekzu

Bludiště od krouzekZu


bludiste krouzekkr

Bludiště od krouzekKr


bludiste krouzekma1

Bludiště od krouzekMa1

bludiste krouzekfr

Bludiště od krouzekFr

Nahoru


Násobilka

Žáci vytvořili svoji hru na procvičování malé násobilky. Rozhodující je správnost i rychlost odpovědí na náhodně zadávané příklady. Tuto hru mohou děti využít jak k procvičování do školy, tak v hodinách matematiky. 

Kromě předchozích znalostí je při programování této hry již potřeba pracovat s proměnnými a operátory, s náhodným číslem, se zprávou a reakcí na ni.

nasobilka krouzekja nasobilka krouzekja2

Násobilka hrou od krouzekJa


nasobilka krouzekjo nasobilka krouzekjo2

Násobilka od krouzekJo


nasobilka krouzekzu nasobilka krouzekzu2

Násobilka hrou od krouzekZu

Nahoru


Kočka a myš

Naše první hra. Dojde myš k sýru, koblížku nebo k jinému jídlu tak, aby ji kocour nechytil? Kdo vyhraje? Hra na postřeh. 

Při programování jsme se učili pracovat s cykly, podmínkami, žáci zvládli ovládání pohybu postavy (myši) šipkami z klávesnice. 

kockamys krouzekzu

Kočka a myš od krouzekZu

 


 kockamys krouzekka

Kočka a myš od krouzekKa

 


 kockamys krouzekne

Kočka a myš od krouzekNe

 


kockamys krouzekja

Kočka a myš na louce od krouzekJa

 


Hry si můžete zahrát po kliknutí na odkaz pod obrázkem (je potřeba povolit Flash Player). Jen upozorňuji, že na některých hrách žáci stále průběžně pracují – každý svým tempem.

Mgr. Marie Šebková, vedoucí kroužku

Nahoru