Na počítačovém kroužku Základy programování se věnujeme programování v jazyce Scratch.

Scratch 

  • Rozvíjí schopnost logického uvažování, rozvíjí kreativitu.
  • Rozvíjí programátorské myšlení, umožňuje žákům seznámit se se všemi základními prvky programování jako jsou cykly, podmínky, proměnné, operátory, události – např. reakce na stisk klávesy apod.
  • Postupy osvojené v jazyce Scratch poskytují základ pro přechod k dalším programovacím jazykům.
  • Výhodou je přívětivé prostředí - program se tvoří přetahováním a spojováním jednotlivých barevných dílků s příkazy, které do sebe zapadají podobně jako puzzle, případně se do sebe vnořují.
  • Nejsou potřeba závorky, středníky apod., ale žáci se mohou soutředit přímo na princip programování a na řešení problému – díky tomu je vhodný již pro mladší žáky.
  • Program je dostupný v cloudové verzi přes webový prohlížeč.

Ve školním roce 2017/2018 žáci 4. a 5. ročníku tvoří vlastní jednoduché hry.

Násobilka

Žáci vytvořili svoji hru na procvičování malé násobilky. Rozhodující je správnost i rychlost odpovědí na náhodně zadávané příklady. Tuto hru mohou děti využít jak k procvičování do školy, tak v hodinách matematiky. 

Kromě předchozích znalostí je při programování této hry již potřeba pracovat s proměnnými a operátory, s náhodným číslem, se zprávou a reakcí na ni.

nasobilka krouzekja nasobilka krouzekja2

Násobilka hrou od krouzekJa


nasobilka krouzekjo nasobilka krouzekjo2

Násobilka od krouzekJo


Kočka a myš

Naše první hra. Dojde myš k sýru, koblížku nebo k jinému jídlu tak, aby ji kocour nechytil? Kdo vyhraje? Hra na postřeh. 

Při programování jsme se učili pracovat s cykly, podmínkami, žáci zvládli ovládání pohybu postavy (myši) šipkami z klávesnice. 

kockamys krouzekzu

Kočka a myš od krouzekZu

 


 kockamys krouzekka

Kočka a myš od krouzekKa

 


 kockamys krouzekne

Kočka a myš od krouzekNe

 


kockamys krouzekja

Kočka a myš na louce od krouzekJa

 


Hry si můžete zahrát po kliknutí na odkaz pod obrázkem (je potřeba povolit Flash Player). Jen upozorňuji, že na některých hrách žáci stále průběžně pracují – každý svým tempem.

Mgr. Marie Šebková, vedoucí kroužku